Skąd mam wiedzieć kiedy moje tuleje i inne elementy zawieszenia wymagają wymiany?

„ Skąd mam wiedzieć kiedy moje tuleje i inne elementy zawieszenia wymagają wymiany?”

Jakiś czas temu pisaliśmy, że będziemy dzielić się z Wami naszą wiedzą i udzielać porad i, że wprowadzimy cykl artykułów o zawieszeniach, poliuretanach i innych ciekawych zagadnieniach z motoryzacji. Dzisiaj przedstawiamy pierwszy odcinek z serii MITY I FAKTY Z RACINGFLEX p.t.: „ Skąd mam wiedzieć, kiedy moje tuleje i inne elementy zawieszenia wymagają wymiany? „ Wielu kierowców głównie zwraca uwagę na wygląd swojego auta, na błyszczący lakier lub na przyśpieszenie auta. W związku z tym zmieniają felgi na bardziej lśniące i większe, zaopatrują się w najlepsze kosmetyki do auta, montują piękniej brzmiący sprzęt audio lub podnoszą moc swoich pojazdów do niebotycznych mocy. Niestety zapominają przy tym wszystkim o bezpieczeństwie i poprawnej charakterystyce prowadzenia auta.

O ile zabiegi związane z zmianą felg czy sprzętu audio nie niosą poważnych konsekwencji związanych z bezpieczeństwem czy precyzją kierowania pojazdu to podniesienie mocy auta już zdecydowanie tak. W takich przypadkach auto pokonuje zakręty z większymi prędkościami niż przewidział producent, a w trakcie przyspieszeń na poszczególne elementy zawieszenia działają zdecydowanie większe przeciążenia i napięcia. Seryjne OEM-owe elementy nie potrafią przeciwstawić się nowym trudniejszym zadaniom. Upośledzają prowadzenie pojazdu i ulegają przedwczesnemu zużyciu. Następuje to zazwyczaj w perspektywie dłuższego czasu i zmiany takie zachodzą płynnie, a nie zero jedynkowo to też ciężko zauważyć spadek komfortu i jakości prowadzenia samochodu. Na szczęście jest kilka wyznaczników które pomogą w bardzo łatwy sposób określić stan Waszego zawieszenia. I tutaj przychodzimy z naszymi „ złotymi” radami 🙂

Zazwyczaj, jeśli pojazd cierpi na jeden lub wszystkie z wymienionych poniżej problemów jest to dobra oznaka tego, że tuleje zawieszenia wymagają wymiany.

Problemy występujące to:
– Złe ustawienie kół lub problem z utrzymaniem ustawienia zbieżności kół
– Niejasne odpowiedzi kierownicy
– Nieprawidłowe lub nadmierne zużycie opon
– Głośne i stukające zawieszenie na wybojach
– Nadmierny ruch i wychył w elementów zawieszenia
– Tuleje noszą oznaki zmęczenia, rozerwania, nieregularnego kształtu i ogólnego zużycia

Jeśli podczas jazdy samochodem można zauważyć negatywną zmianę w jego zachowaniu prowadzenia i ogólnie spadek jakości jazdy, a nawet obniżenie zdolności hamowania to większość kierowców automatycznie zakłada , że przyczyną są zużyte hamulce, opony lub amortyzatory albo wszystko na raz. Niestety nie zawsze jest to prawidłowa diagnoza i jest wysoce prawdopodobne, że pojazd posiada zużyte elementy zawieszenia i układu kierowniczego takie jak tuleje i poduszki napędu. Tuleje zawieszenia są łącznikiem między pojazdem i jego sztywną konstrukcją oraz amortyzatorami. Tuleje zawieszenia zapewniają minimalny ruch w układzie zawieszenia pojazdu który często jest niedoceniany i pomijany lub o którym mało który kierowca słyszał ale to właśnie te elementy zawieszenia o tak niewielkim ruchu wykonują ogromną pracę mająca wpływ na komfort jazdy, wyczucie kierownicy, jak i przyczepność opon, wydajność hamulców i efektywność pracy amortyzatorów. Elementy te mają szczególny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Poniżej znajduje się lista objawów zużytych elementów zawieszenia. Jeśli doświadczasz kilku z objawów z listy poniżej kiedy prowadzisz swój samochód na ulicy lub torze wyścigowym szansa, że posiadasz zużyte elementy zawieszenia jest niemal 100 %.

1. Odgłosy pojazdu podczas przyspieszania, hamowania, nagłej zmiany nawierzchni i w trakcie pokonywania zakrętów.

Główne objawy:
-Pukanie
-Obijanie
-Wibracje

2. Mało efektywne hamowanie

Główne objawy:
– Miękki w dotyku pedał hamulca
– Rzucanie autem na bok w lewo lub prawo podczas hamowania

3. Auto jest nieprzewidywalne w prowadzeniu i mało stabilne

Główne objawy:
– Nadmierne przechyły nadwozia podczas pokonywania zakrętów
– Podsterowność lub brak przyczepności przedniego koła podczas pokonywania zakrętów (zjawisko wspólne dla FWD i AWD )
– Nadsterowność lub brak przyczepności tylnej osi podczas pokonywania zakrętów (powszechne w napędach RWD)

4. Przedwczesne zużycie opon z powodu niedopasowania

Główne objawy:
– Gładka wewnętrzna lub zewnętrzna krawędź opony ze względu na nadmierne pochylenie w negatywie lub pozytywie
– Zaostrzone krawędzie opony z powodu błędnego ustawienia zbieżności

POZDRAWIAMY

RACINGFLEX TEAM

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.